werkwijze

De schilderijen zijn op linnen en katoen geschilderd.
Hierbij is geen palet gebruikt, maar de olieverf is direct vanuit de tube op het doek aangebracht.
De inzet is om mooie kleuren zonder zweem en vervuiling te realiseren.
De onderwerpen van de schilderijen zijn uiteenlopend.
Door het handschrift en de kleurkeuze heeft het werk een persoonlijke sfeer.
Penseelstreken in deze schilderijen zijn belangrijk, het moet wel verf blijven. Alleen olieverf met goede kleurkracht wordt gebruikt op het doek waarbij de structuur van het doek invloed heeft op de werkwijze.
De verf wordt niet verdund aangebracht.
Veelal worden drie lagen geschilderd op het doek zodanig dat de onderlagen meewerken aan het eindresultaat.
De schilderijen worden niet naar werkelijkheid geschilderd maar ze komen tot stand met tekeningen, notities en experimenteren.
Op afstand en dichtbij gezien wijken de schilderijen niet af.



Voorwaarden voor een goed schilderij zijn voor hem:

  • een levendig onderwerp;
  • helder kleurgebruik, maar niet schreeuwerig;
  • de voorstelling mag niet hard worden weergegeven;
  • schoonheid van de eenvoud;
  • evenwichtige compositie;
  • ruimte in de voorstelling;
  • enige vervreemding;
  • een eigen handschrift;
  • zichtbare verfstreken en verf zonder zweem en vervuiling.


De schilderijen geven een beeld weer van de afgelopen 40 jaar.



Stellingen

Ook een briljant kunstenaar maakt niet altijd goed werk.
Bekendheid van de kunstenaar bepaalt de prijs maar niet de kwaliteit.
Als er veel over een kunstenaar is geschreven en de prijs voldoende is gestegen, is de kans groot dat zijn werk na 50 jaar in een museum terecht komt.
Veel kunstliefhebbers wordt veel moois onthouden doordat alleen kunstverzamelaars met inzicht hedendaags werk kopen en er dagelijks van kunnen genieten.




Dirkbruining